Rederier

Rederiene er på mange måter kjernen i den maritime næringen i Norge. Det er den største delen av maritim næring, målt i både verdiskaping og sysselsetting. I 2018 stod rederiene for nesten 60 prosent av verdiskapingen i maritim næring. Rederiene sysselsatte nesten 35 000 norskregistrerte ansatte på land og til sjøs.

Awilco Eco Future Eco Seas
I Norge finnes det fortsatt mer enn 200 rederier som eier mer enn ett skip. Awilco Eco Future og Eco Seas

Norske redere kontrollerer verdens syvende største flåte målt i dødvekttonn, men er verdens fjerde mest verdifulle grunnet avanserte skip med høyt inntjeningspotensiale.


Den norskkontrollerte utenriksflåten bestod ved utgangen av 2018 av i underkant av 1 800 skip. Av de drøyt 1 800 skipene er i overkant av 600 offshorefartøy. Det er en positiv utvikling i NIS-registeret som fortsatt opplever vekst. NIS-flåten har økt med åtte prosent i antall og ti prosent i tonnasje mellom 2014 og 2017. Det er en indikator på at oppmykningene i fartsområdebegrensingen har hatt effekt.

Norske redere kontrollerer verdens syvende største flåte målt i dødvekttonn, men er verdens fjerde mest verdifulle grunnet avanserte skip med høyt inntjeningspotensiale. Den norske flåten har en stor andel av sine verdier i offshoreskip sammenlignet med andre store maritime nasjoner. Norske rederier har imidlertid også relativt høye markedsandeler innen segmenter som bilfrakt (Ro-ro) og frakt av gass og kjemikalier.

Med verdens 5. mest verdifulle flåte følger det at en stor andel av aktiviteten blant norske rederier foregår utenfor Norge. I 2017 hadde norskeide skip nesten 80 000 anløp i utenlandske havner. Antallet anløp har vært stigende siden finanskrisen. Den norske skipsfarten er verdensomspennende, men en overvekt av internasjonal fart er sentrert rundt de europeiske landene. Over 50 prosent av anløp fra norskeide skip er til havner i EØS-området.

Deepsea

Deepsea-rederiene driver internasjonal fraktefart mellom kontinenter og har dermed hele verden som sitt virkeområde. Norske rederier er aktive innen mange segmenter i verdenshandelen. Innen bilfrakt og frakt av gass og kjemikalier finner vi norske rederier som har verdensledende posisjoner. Etterspørselen etter deepsea-rederienes tjenester bestemmes i stor grad av verdenshandelen innen de aktuelle segmentene et skip kan betjene. Inntjeningen til deepsea-rederiene er derfor, litt forenklet, en funksjon av verdenshandelen i et gitt segment, og tilbudet av skip i dette segmentet.

Nærskipsfart

Nærskipsfartsrederiene er en diversifisert gruppe bestående av alt fra passasjer- og frakteskip, til brønnbåter brukt i oppdrettsnæringen. Lønnsomheten i nærskipsfarten varierer avhengig av hvilket marked rederiene arbeider opp imot. Det er spesielt virksomhet rettet mot oppdrett som har vokst, både i omfang og bunnlinje, de siste årene. Det største segmentet er likevel passasjertrafikk som inkluderer selskaper som Color Line og store fergerederier som Torghatten og Fjord1.

Offshorerederier og riggselskaper

I likhet med offshorerederiene er riggselskapene hardt rammet av lavere aktivitet og kostnadspress i olje- og gassektoren de senere årene. Over halvparten av riggene på norsk og engelsk sokkel lå i opplag per januar 2019. Markedsutsiktene er bedre framover for både offshorerederiene og riggselskapene, men likviditetsutfordringene vil sannsynligvis vedvare ettersom overtilbud av skip og rigger vil holde ratene nede.