KORT NYTT UKE 24

2 av 3 dekksoffiserer er over 60 år

Av 9421 dekksoffiserer med D3, D2 og D1 sertifikat som seilte på norske skip i 2022, var 6000 av dem over 60 år. Det er bekymringsverdig.

Dette er et tall som burde skremme vettet av rederne, mener Instituttleder ved Institutt for maritime studier ved ved Høgskolen Vestland, Johanne Marie Trovåg.

- I 2022 var det 400 unike førsteprioritetssøkere til nautikkstudiet ved universitet og høgskule, og av de fikk ca. 100 plass. Vi kan doble kapasiteten og ta inn rundt 200 uten å komme for langt ned på resultatlisten for de vi tar inn. Men tar vi bare inn 25% av søkermassen så er det et potensial som ligger der, sier Trovåg.

Slik det er i dag er det et økonomisk tapsprosjekt å drive maritim utdanning. Årsaken er at finansieringen og ressursbehovet som utdanningen har, ikke står i forhold til inntekten. Blant annet drives det innen maritim utdanning mye trening i simulator og en-til-en utdanning.

- Det er ikke dekket av finansieringen vi har. Øker vi utdanningen så blir også tapet enda større fordi vi må ha flere ressurser, forklarer Trovåg.

Tallene som det vises til er fra 2022, men det er ingenting som tyder på at det har vært store forandringer i løpet av det siste året.

Trovåg er soleklar på at dersom næringen skal kunne bidra må tilskuddsordningen for sjøfolk også inkludere studenter, noe den ikke gjør i dag.

- Vi fikk en midlertidig tilpasning for opptak i 2022 og 2023. Vi har også sendt søknad om å fortsette ordningen, men vi må ha permanente ordninger som gjør at praksis i utdanningen er mulig. Får vi inn et slikt system så vil vi utdanne offiserer med sertifikat etter endt utdanning.

Hun mener det er naivt å tro at norske rederier kan drive veldedighet for å drive med utdanning av sjøfolk.

- I sykepleierutdanningen får helseforetakene midler til opplæring over statsbudsjettet, i lærerutdanningen får kommunene som skoleeier tilskudd gjennom utdanningsinstitusjonene. Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk handler jo nettopp om å sikre og bygge norsk kompetanse. Så ordningen finnes der, men man må sørge for at den ikke kommer i spill hver gang det er et regjeringsskifte eller man må spare noen kroner. Det handler om å sikre Norge som en maritim nasjon.

- Utdanner vi ikke norske sjøfolk risikerer man i ytterste konsekvens at skipene må flagge ut fordi de ikke oppfyller reglene i NIS når det gjelder antall nordmenn om bord.

I tillegg har offentlige institusjoner som Sjøfartsdirektoratet og Kystverket behov for den samme kompetansen, og om den ikke finnes mener Trovåg det er en reell trussel mot Norge som sjøfartsnasjon.

- Det høres kanskje litt pompøst ut å si det, men det er det som er realiteten hvis vi bare ser noen år frem i tid, og vi er kanskje litt sent ute allerede.

Les mer i Skipsrevyen.

Pål Måløy ny produktsjef i Evotec

Pål Måløy har startet som produktsjef for offshore-markedet i Entec-selskapet Evotec.

Måløy har tidligere jobbet som kaptein og de siste årene har han vært ansatt hos Oceanic. Der har han jobbet som «senior marine advisor» og konsulent med å planlegge og utføre marine operasjoner, i tillegg til utvikling av skipsdesign.

Les mer i NETT.NO


Flere nyheter